AFJOLIH, Vol.4, Issue 3
AFJOLIH Vol. 4, issue 3 ; September 2023
AFJOLIH, Vol. 4, issue 3 [Table of contents+download]
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Table of contents
Souleymane TUO
Abstract: This paper purports to investigate Igbos’ response to changes brought about Christianity in the protocolary ceremony that consecrates the presentation, blessing and sharing of the kola nut in social meetings. Laboring on the cola acuminata communion consists in laying the finger on the bearing of this tropical seed on the socio-cultural unity of communities of the oriental part of Nigeria. But during colonial experience, even in post-independence era, church has attempted to interweave elements of liturgical practices and relics of the nut’s protocol, through the process of hybridity, with the view to both subverting and swamping the Igbo cultural identity. Hopefully, in a postcolonial élan, the kola nut ritual has survived Western diktat. What is more, Eastern Nigerians have rejected, in a nationalist posture, the dictated hybridized codes and have remained true to their national image.
Key-words: kola nut, communion, church, Igbo, hybridity, nationalism.
Résumé: Cet article se propose d’examiner la réaction des Igbo face aux changements perpétrés par le christianisme dans la cérémonie protocolaire qui consacre la présentation, bénédiction et partage de la noix de cola pendant les rencontres communautaires dans les rassemblements à caractère social. Epiloguer sur la communion du cola acuminata consiste à mettre l’accent sur son rôle axial dans l’unité socioculturelle des communautés de la partie orientale du Nigéria. Cependant, pendant la colonisation, et même après les indépendances, l’église a essayé d’imbriquer des éléments de pratiques liturgiques et les reliques du protocole de la noix, à travers le processus de l’hybridité, à l’effet de pervertir et, de ce fait, de présider aux destinées de l’identité culturelle Igbo. Mais heureusement, dans un élan postcolonial, le rituel de la noix de cola a survécu aux diktats occidentaux. Mieux, la communauté de l’est nigérian a rejeté, dans une posture nationaliste, les codes hybrides imposés à elle et est résolument restée fidèle à son identité nationale.
Mots-clés: noix de cola, communion, église, hybridité, Igbo, nationalisme.
Dr. Zakaria Coulibaly
Abstract: This article is based on analyzing American movies as promoters of US values in Owen Wilson’s “Behind Enemy Lines” and Harrison Ford’s “Air Force One”. The problem of the study is that many people are still unware of the great role that American movies play in the promotion of American values all around the world. The objective of the study is therefore to account for how US movies promote American cultural and social values. Theoretically, psychoanalysis and postcolonial theory were used to analyze and interpret the data of the study. As far as the results of the study are concerned, they clearly indicate that American films actually play a paramount role in raising Americans’ patriotism and pride. They also unveil that American films are widely spread and promote a very good image America and its worldwide influence.
Key-words: America, films, influence, promotion, psychoanalysis, world.
Résumé : Cet article est basé sur l’analyse des films américains en tant que promoteurs des valeurs américaines dans « Behind Enemy Lines » d’Owen Wilson et « Air Force One » de Harrison Ford. Le problème de l’étude est que beaucoup de gens ignorent encore le rôle majeur que jouent les films américains dans la promotion des valeurs américaines partout dans le monde. L’objectif de l’étude est donc de rendre compte de la manière dont les films américains promeuvent les valeurs culturelles et sociales américaines. Théoriquement, la psychanalyse et la théorie postcoloniale ont été utilisées pour analyser et interpréter les données de l’étude. En ce qui concerne les résultats de l’étude, ils indiquent clairement que les films américains jouent en réalité un rôle primordial dans l’élévation du patriotisme et de la fierté des Américains. Ils révèlent également que les films américains sont largement diffusés et promeuvent une très bonne image de l’Amérique et de son rayonnement mondial.
Mots-clés : Amérique, films, influence, monde, promotion, psychanalyse
Essobiyou SIRO, Komi BAFANA et Ataféï PEWISSI
Abstract: This article sides with the opinion that literature is a product of society and writers get inspiration from society to produce texts that reads as their subsequent accounts for what occurs in society. It focuses on a British literary perspective on the holocaust and on the 1994 Rwanda genocide under an African literary perspective. The study lays emphasis on their causes and their impacts leaning on Martin Amis’ Time’s Arrow or the Nature of the Offence (1991) and on Meja Mwangi’s The Big Chiefs (2008). The study uses the Marxist critical theory through its two lenses of class confrontations and the intra and inter-humane relations, in relation to the concept of responsibility. From the selection and analysis of incidents from the corpus texts, the study has come to the conclusion that literature, in the form of Meja Mwangi’s and Martin Amis’ fictions, exposes human’s foibles and folly that harm human dignity and destroys human life to the extreme level. The end result of the study is the exposure of leadership manoeuvring and its decadent effect on the society for the readership to take notice and due action to improve human relations.
Key-words: Literary account, genocide, leadership, Rwanda, Germany, dignity, symbolism.
Résumé : Cet article défend l’idée selon la littérature est un produit de la société et que les écrivains s’inspirent de la société pour produire des textes qui rendent comptes de ce qui se passe dans la société. Elle développe une perspective littéraire britannique de l’Holocauste d’une part, et une perspective africaine sur le génocide Rwandais de 1994. L’étude met l’accent sur leurs causes et leurs impacts en s’appuyant sur Time’s Arrow or the Nature of the Offence (1991) de Martin Amis et sur The Big Chiefs (2008) de Meja Mwangi. L’étude fait appel à la théorie critique marxiste à travers ses deux aspects que sont les confrontations de classes et les relations intra et interhumaines en relation avec le concept de responsabilité. La sélection et l’analyse des incidents tirés des textes du corpus ont permis de conclure que la littérature sous la forme des romans de Meja Mwangi et de Martin Amis, expose les travers et la folie de l’homme qui portent atteinte à la dignité humaine et détruisent la vie humaine à l’extrême. Le résultat montre l’exposition des manœuvres de leadership et de leurs effets décadents sur la société afin que le lecteur en prenne conscience et agisse en conséquence pour améliorer les relations interhumaines.
Mots-clés : Récit littéraire, génocide, leadership, Rwanda, Allemagne, dignité, symbolisme.
Dr COULIBALY Zahana René et Dr. Demgne Isabelle Valérie
Abstract:This article shed light on the different aspects of the immigrant’s welcome evoked by Ifeoma Chinwuba in her novels Fearless and Merchants of Flesh. This Nigerian novelist examines the hearty welcoming given to the European migrant in Africa. This reception is source of cultural enrichment and self-achievement. In the second novel, female characters receive a cold and sad welcoming in Europe where they undergo the apprehension of evils. Finally, on account of a hard struggle, they manage to integrate European society. This article tries to magnify immigration as a factor of peoples’ close up. It aims at showing that migration plays an important role in cultures’ dialogue. Immigration can contribute to mankind development. On the one hand, we are going to examine “the form and meaning of the immigrate’s welcome” on the other hand ” the settlement of the migrant.” As such, both of these novels make the transposition of the real in a fictitious society, with characters and a thematic network, we are going to use sociocriticism for the study.
Key-words: achievement, characters, culture, migrant, immigration, society, welcome.
Résumé: Cet article met en lumière les différentes facettes de l’accueil de l’immigré(e) évoquées par Ifeoma Chinwuba dans ses romans Fearless et Merchants of Flesh. Cette romancière Nigériane examine l’accueil chaleureux réservé au migrant Européen en Afrique. Cette réception est source d’enrichissement culturel et d’accomplissement de soi. Dans le second roman les personnages féminins reçoivent un accueil froid et timide en Europe où elles sont courbées par des appréhensions de vices. Finalement au prix d’une lutte acharnée, elles parviennent à s’intégrer dans le tissu social Européen. Cet article tente de magnifier l’immigration comme facteur de rapprochement des peuples. Il vise à montrer que la migration joue un rôle important dans le dialogue des cultures. L’immigration peut contribuer au développement de l’humanité. D’une part nous allons examiner “la forme et le sens de l’accueil de l’immigré(e.)” et d’autre part “l’installation du migrant”. Vu que ces deux ouvrages transposent le réel dans une société fictive avec des personnages et un réseau thématique, la sociocritique sera convoquée dans l’étude.
Mots clés : accomplissement, accueil, culture, immigration, migrant, personnages, société
KOUAKOU Komenan Janvion
Abstract: This work uses postcolonial tools to examine the depiction of Antigua society’s identity in order to highlight how Jamaica Kincaid struggles to resist the identity crisis engendered by colonisation. The exploration of A Small Place reveals the influence of colonisation through oppression, cultural encounter, hybridity, education and language influence. It also sheds light on the author’s quest for original identity in Antigua.
Key-words: postcolonial, identity, language, otherness, displacement, loss, crisis, resistance, quest.
Résumé: Ce travail se sert d’outils postcoloniaux pour examiner la représentation de l’identité de la société antiguaise dans le but de mettre en évidence la lutte de Jamaica Kincaid pour résister à la crise d’identité engendrée par la colonisation. L’étude menée sur A Small Place révèle l’influence de la colonisation à travers l’oppression, la rencontre culturelle, l’hybridité, l’éducation et l’influence de la langue. Elle met également en lumière la quête de l’auteur pour retrouver l’identité originelle d’Antigua.
Mots-clés : postcolonial, identité, langage, altérité, déplacement, perte, crise, résistance, quête.
MOUKO AYANGMA Louise Nicaise
Abstract :If it is accepted that man can be undulating and diverse, should he be understood solely in terms of his physical appearance, or solely in terms of his psychological counterpart, or both, given that it has been observed that these two aspects of the person are housed in the same enclosure? This question, which questions the essence, substance and consistency of the body, reveals the complexity of the body as a singular entity, but also in its relationship with its environment. This question is all the more pressing now that debates on sexual orientation, feminism, racism, etc. seek to shed light on the body. French-language black African literature attempts to address the problem of the body by approaching the phenomenon from the angles of epistemology, otherness and black African images and imaginaries, all of which provide information about the sociological paradigms used to support the argument.
Key-words: Africa, Body, Writing, Literature
Résumé: S’il est admis que l’homme peut être ondoyant et divers, doit-on le comprendre sous le seul prisme de son apparence physique ou alors uniquement sous son pendant psychologique ou encore des deux tant il est observé que ces deux pans de la personne sont logés à la même enceinte ? Cette question qui interroge le corps dans son essence, sa substance et sa consistance dévoile la complexité du corps en tant qu’entité singulière mais aussi dans sa relation avec son environnement. Cette question est d’autant plus prégnante aujourd’hui que les débats sur l’orientation sexuelle, le féminisme, le racisme, … entendent renseigner sur le corps. La littérature noire africaine francophone face à cette problématique du corps, tente d’y apporter une vision en abordant le phénomène, tour à tour, sous l’angle de l’épistémologie, de l’altérité et des images et imaginaires négro-africains; toutes choses qui renseignent sur les paradigmes sociologiques convoqués à l’appui de la démonstration.
Mots-clés : Afrique, Corps, Ecriture, Littérature
Dr Zacharie-Blaise MFONZIE
Abstract: The notion of island and intimacy appear as one of the most important topic in the novel Etats d’urgence of André Brink. Subthemes of this main are inspired from the Bible, the author’s memories and his imagination run through the entire work. Observing the internal poetic, the novel transforms common places into islands where characters enjoy their intimacies: restaurant, hotels, bar, forest, office, bedroom, etc. Island and intimacy makes André Brink’s writing a hesitant poetic between real life and the author inner world. In addition, the writer also attempts to free writing from the philosophical shackles in which it was confined. Finally, André Brink postulates liberation of human fantasies.
Key-words: Island, intimacy, aesthetics, character
Résumé: Cet article démontre que la notion d’île et d’intimité est une matière importante dans le récit du roman Etats d’urgence de l’écrivain sud-africain André Brink. Les motifs de ce concept puisés de la Bible, des souvenirs de l’auteur ainsi que de son imagination traversent toute l’œuvre. Sur le plan de la construction interne, le roman transforme pour ses personnages des lieux habituels en des îles où ils vivent leurs intimités : restaurant, hôtels, bar, forêt, bureau, chambre à coucher etc. Ce choix thématique fait de l’écriture d’André Brink une poétique hésitante entre l’objectif et le monde intérieur de l’auteur. En plus, l’écrivain tente aussi de libérer l’écriture des carcans philosophiques dans lesquels elle est confinée. Enfin, André Brink postule une libération des fantasmes des humains.
Mots-clés : Île, intimité, esthétique, personnage.
Dr Fodié TANDJIGORA, Bassirou GAYE et Bakary TRAORE
Abstract: This contribution comes from field work in Béléko located in the commune of Diédougou in the second region of Mali. The issue raised concerns social representations of virginity considered to be the fundamental indicator of good family education. The main objective of this contribution is to analyze a social practice called virginity guarding in Bambara society. It is a practice steeped in moral coercion exercised by society on young people in order to spare them from sexually transmitted diseases or even unwanted pregnancies. In order to preserve the “purity” of women, their virginity must be controlled by society through a surveillance-education mechanism. In terms of methodology, a documentary analysis was carried out on the theme of virginity, then surveys using a semi-structured interview guide with resource people were carried out. The sample, made up of several actors, offers varied interpretations on virginity, its symbolic and real significance.
Key-words: Friendship, sex education, STI, reproductive health, virginity
Résumé : Cette contribution est issue d’un travail de terrain à Béléko situé dans la commune de Diédougou en deuxième région du Mali. La problématique soulevée concerne les représentations sociales sur la virginité considérée comme l’indice fondamental d’une bonne éducation familiale. L’objectif principal visé dans cette contribution est d’analyser une pratique sociale appelée gardiennage de virginité dans la société Bambara. C’est une pratique emprunte de coercition morale exercée par la société sur les jeunes afin de les épargner des maladies sexuellement transmissibles ou encore de grossesses non désirées. Afin de préserver la « pureté » de la femme, sa virginité doit être contrôlée par la société à travers un mécanisme de surveillance-éducation. Sur le plan méthodologie, une analyse documentaire a été réalisée sur la thématique de la virginité, puis des enquêtes à l’aide de guide d’entretien semi-structuré auprès de personnes ressources ont été réalisées. L’échantillon, constitué de plusieurs acteurs, offre des interprétations variées sur la virginité, sa portée symbolique et réelle.
Mots clés : Amitié, éducation sexuelle, IST, santé de la reproduction, virginité
Docteur COULIBALY Sontia Victor-Désiré, Docteur N’GUESSAN Konan Samuel et KOPRE Behou Ingrid Stéphanie
Abstract: Regional disparities between the north and south of Côte d’Ivoire have prompted the government to find ways of remedying them as quickly as possible. One of the solutions found was the organization of rotating independence celebrations in the different area of the country, in the main regions and in the communes of Abidjan, as decided by President Félix Houphouët-Boigny in 1964. It was in this context that two northern towns were chosen to host the official festivities in 1971 and 1972, Bondoukou in the north-east and Odienné in the far north-west, after Korhogo in 1965. In this sense, these towns were endowed with a number of infrastructures and facilities designed to lift them out of their lethargy and put them on the road to much-awaited development. However, Bondoukou and Odienné, having organized their independence celebrations and benefited from the advantages that go with them, have for a long time been at an average level of development, which begs the question as to the true contribution of the rotating independence celebrations in the interior.
Key-words: disparities, rotating independence celebrations, development, department, infrastructures
Résumé: Les disparités régionales entre le nord et le sud de la Côte d’Ivoire ont poussé le gouvernement à trouver les voies et moyens pour y remédier le plus vite possible. Une des solutions trouvées a été l’organisation des fêtes d’indépendance tournantes à l’intérieur dans les chefs-lieux de département et dans les communes d’Abidjan décidée par le Président Félix Houphouët-Boigny en 1964. C’est dans ce cadre que deux villes dans le nord ont été choisies pour abriter les festivités officielles en 1971 et en 1972, Bondoukou au nord-est et Odienné à l’extrême nord-ouest après Korhogo en 1965. Pour ce faire, ces villes ont été dotées d’un certain nombre d’infrastructures et d’équipements qui devaient les faire sortir de leur léthargie afin de les mettre sur la voie du développement tant escompté. Cependant, après avoir organisé la fête d’indépendance et bénéficié des avantages qui y sont liés, Bondoukou et Odienné ont présenté pendant longtemps un niveau de développement moyen qui pousse à s’interroger sur l’apport véritable des fêtes tournantes à l’intérieur.
Mots-clés : disparités, fêtes d’indépendance tournantes, développement, département, infrastructures
Akissi Agnès Danielle KANGA
Resumen: El siglo XVIII, o siglo de la Ilustración o siglo de las luces o siglo ilustrado, es una Centuria de grandes cambios e innovaciones con el uso de la razón y del espíritu crítico en la adquisición del saber. El presente trabajo se dedica al análisis de rasgos esenciales de este movimiento cultural acogido con fervor en tierra hispánica; y sobre todo al papel de los eruditos dieciochescos, principalmente, el padre Benito Jerónimo Feijoo y Montenegro. Se suele considerar a este teólogo abierto a las nuevas ideas procedentes de Francia e Inglatera, aunque establece algunos limites en la aceptación de dichas ideas, como el iniciador de la ola reformista que llega a España. Por medio de su Apología del Escepticismo médico (1727), celebra la supremacía del análisis, de la experiencia sobre los dogmas, preceptos y sistema tanto en el dominio religioso como en la Medicina en su labor curativa y formativa que permite inscribir su obra como una referencia ilustrada.
Palabras clave: Feijoo, Ilustración, razón, saber, dogma, experiencia
Abstract: The eighteenth century, also known as the Century of Illustration or the Age of Enlightenment, was a period of great change and innovation, in which the use of reason and critical thinking in the acquisition of knowledge was advocated. The present work is an analysis of the main features of this cultural movement, which was enthusiastically welcomed in Spain, and of the role played by eighteenth-century scholars, principally the Very Reverend Father Benito Jerónimo Feijoo y Montenegro. In his Apologie du scepticisme médical (1715), he celebrates the supremacy of analysis and experience over dogmas, precepts and systems, both in the religious sphere and in medicine’s all-important curative and formative role.
Key-words: Feijoo, Illustration, reason, knowledge, dogma, experience
Résumé: Le XVIIIème ou siècle de l’Illustration ou siècle des Lumières est une période de grands changements et d’innovations prônant l’usage de la raison et de l’esprit critique dans l’acquisition du savoir. Le présent travail est une analyse des caractéristiques principales de ce mouvement culturel accueilli avec ferveur en terre espagnol ; surtout du rôle des érudits du XVIIIème, principalement du Très Révérend Père Benito Jerónimo Feijoo y Montenegro. Au moyen de son Apologie du scepticisme médical (1715), il célèbre la suprématie de l’analyse, de l’expérience sur les dogmes, préceptes et systèmes aussi bien dans le domaine religieux qu’en Médecine dans sa très importante tache curative et formatrice.
Mots-clés : Feijoo, Lumières, raison, savoir, dogme, expérience
Braffou Séraphin SAGNE
Abstract: The literature revolves around two fundamental axes, both at the theoretical level and at the critical (methodological) level. If it is value, that is, if it transcends history, the literary fact as a science and its own laws according to the Russian formalists (30s) it participates therefore in a more recent project, which still seeks its way. If it is a product of history, it is legitimized with regard to Spanish literature from very early times (Greco-Roman Antiquity) to the present day (postmodernism). But it is not mere chronology; It fits, according to theory and criticism, within a structural dynamic in which language, literature and ideas are carried out, to promote the unshakable vision of history as process and progress (the writers of 98), according to Bossuet (1681), Voltaire (1765) and the philosophers of history. It is enough to carry out a thematic and paradigmatic study. Thus it fosters, century after century, a literature of commitment, the art of progress, as well as a history of authentic humanism. Beyond Spain.
Key-words: Literature, history, Spanish literature, criticism
Resumen: La literatura gira en torno a dos ejes fundamentales, tanto al nivel teórico como al nivel crítico (metodológico). Si es valor, esto es, si trasciende la historia, el hecho literario como ciencia y leyes propias según los formalistas rusos (años 30) participa por tanto de un proyecto más reciente, que aún busca su camino. Si es producto de la historia, se legitima por lo que respecta la literatura española desde remotísimos tiempos (Antigüedad grecolatina) hasta hoy día (posmodernismo). Mas, no es mera cronología; cabe, según teoría y crítica, dentro de una dinámica estructural en la cual lengua, literatura e ideas se llevan, hasta fomentar la inquebrantable visión de la historia como proceso y progreso (los escritores del 98), de acuerdo con Bossuet (1681), Voltaire (1765) y los filósofos de la historia. Basta con llevar un estudio temático y paradigmático. Así fomenta siglo tras siglo una literatura de compromiso, arte del progreso, lo mismo que una historia de auténtico humanismo. Más allá de España.
Palabras-clave: literatura, historia, literatura española, crítica
Ahiba Alphonse BOUA
Zusammenfassung: Dieser Artikel befasst sich idiosynkratrisch, historisch und diagnostisch mit Künstlicher Intelligenz (KI) in ihrem technischen Sinne. Er zeigt, wie der größte Wunsch des Menschen, sein Leben viel angenehmer zu machen, zur Entstehung der KI als Science-Fiction-Erfindung führte. Obwohl es schwierig ist, sie klar zu definieren, lässt sie sich in drei bestimmte Formen erfassen, und zwar schwache, starke und super KI. Egal unter welcher dieser Formen sie wirkt, macht diese Technologie heute große Sprünge. Die KI der neuen Generation ermöglicht eine intelligentere und widerstandsfähigere Menschheit und alles andere. Aber nur zum Teil, denn diese Technologie verbirgt auch viele Nachteile. Darunter ist der Verlust des Menschlichen im Menschen zu nennen, was in einem anderen Artikel Anlass zum Nachdenken über KI und das Schicksal des Menschen geben wird, beispielsweise im Lichte Richard David Prechts Essay Künstliche Intelligenz und der Sinn des Lebens (2020).
Schlüsselwörter: Science-Fiction, KI, Formen, Vor- und Nachteile
Résumé : Cet article traite de manière idiosyncratique, historique et diagnostique, de l’intelligence artificielle (IA) dans son sens technique. Il montre comment le plus grand désir de l’homme de rendre sa vie beaucoup plus agréable a conduit à l’émergence de l’IA en tant qu’invention de la science-fiction. Bien que difficile à définir, elle peut se concevoir sous trois formes distinctes, à savoir l’IA faible, l’IA forte et la super IA. Quelle que soit la forme sous laquelle elle apparaît, cette technologie fait aujourd’hui de grands progrès. L’IA de la nouvelle génération permet une humanité plus intelligente et plus résiliente et tout le reste. Mais seulement en partie, car cette technologie présente également de nombreux inconvénients dont la perte de l’humain chez l’homme, ce qui donnera lieu à une réflexion sur l’IA et le destin de l’homme dans un autre article, par exemple, à la lumière de l’essai de Richard David Precht intitulé Künstliche Intelligenz und der Sinn des Lebens (2020).
Mots-clés : Science-Fiction, IA, formes, avantages, inconvénients
Régine Atzenhoffer
Résumé: La question de la réception des représentations du Moyen Âge est à la mode actuellement. Si elle fait l’objet d’études dans des séminaires et des ouvrages savants, peu d’universitaires français s’intéressent à la fiction moyenâgeuse pour la jeunesse. Ce Moyen Âge décrit n’est pas en adéquation avec le Moyen Âge attesté historiquement : il est un univers autoréférentiel sans réelle existence. Il n’est qu’un espace apprêté pour une narration. Protéiforme, le « néo-médiéval récréatif » livre du rêve à domicile.
Mots-clés : littérature de jeunesse, stéréotypes, chevaliers, héros, bâtisseurs de cathédrales, croisades
Abstract: The question of the representations of the Middle Ages is currently very much in vogue. While it is the subject of study in seminars and scholarly works, few French academics are interested in medieval fiction for young people. The medieval period depicted do not correspond to the historically attested Middle Ages: they are a self-referential universe with no real existence. It is no more than a ready-made space for a narrative. The “recreational neo-medieval” is multi-faceted and makes young readers dream.
Key-words: Youth literature, stereotypes, knights, heroes, cathedral builders, Crusades
Kaba Keita
Abstract: This article deals with the notion of “the Other” in Hanif Kureishi’s The Buddha of Suburbia and Joseph Conrad’s Heart of Darkness. The notion of the Other has become a serious issue which has divided the world into two parts: the European world and the non-European world. They respectively represent the world of civilisation and the antithetic world or more specifically the barbaric world deprived of civilisation. The notion of the Other is an interesting theme which is treated by a lot of writers like Joseph Conrad and Hanif Kureishi in their novels respectively entitled Heart of Darkness and The Buddah of Suburbia. In these novels, Europeans characterise the Other by focusing their attention on religious, cultural, and racial differences. This characterisation is done through the use of a comparative distinction between the European and the Other. This characterisation has given birth to harmful consequences. It has led to the exploitation of the Other. The Other keeps on suffering from racism and discrimination which finally urges him to rebel against injustice. The objective of this work is to explain how by characterizing non-Europeans as the Other, the Europeans have created two antagonist worlds and to show how the Other is characterised in the West through the two novels. For this we can use Michel Leiris’s ethnological perspective. The work is divided into three sections: Section one deals with the way the Other as seen by the Europeans; section two highlights the way the Africans, Asians and Eurasians seen as the Other in the novels, and section three analyses the consequences of considering people as “the Other”.
Key-words: Africans, Asians, Differences, Europeans, The Other.
Résumé: Cet article traite de la notion de « l’autre » dans The Buddha of Suburbia de Hanif Kureishi et dans Heart of Darkness de Joseph Conrad. La notion de l’Autre est devenue une question sérieuse qui a divisé le monde en deux parties : le monde européen et le monde non-européen. Ils représentent respectivement le monde de la civilisation et le monde antithétique ou plus précisément le monde barbare privé de civilisation. La notion de l’Autre est un thème intéressant qui est traité par de nombreux écrivains comme Joseph Conrad et Hanif Kureishi dans leurs romans intitulés respectivement Heart of Darkness et The Buddha of Suburbia. Dans ces romans, les Européens caractérisent l’Autre en concentrant leur attention sur les différences religieuses, culturelles et raciales. Cette caractérisation se fait par l’utilisation d’une distinction comparative entre l’Européen et l’Autre. Cette caractérisation a eu des conséquences néfastes. Elle a conduit à l’exploitation de l’Autre. L’Autre continue à souffrir du racisme et de la discrimination, ce qui le pousse finalement à se rebeller contre l’injustice. L’objectif de ce travail est d’expliquer comment, en caractérisant les non-Européens comme l’Autre, les Européens ont créé deux mondes antagonistes et de montrer comment l’Autre est caractérisé en Occident à travers les deux romans. Pour ce faire, nous avons utilisé la perspective ethnologique de Michel Leiris. Ce travail est divisé en trois sections : La première section traite de la façon dont l’Autre est perçu par les Européens ; la deuxième section met en lumière la façon dont les Africains, les Asiatiques et les Eurasiens sont perçus comme l’Autre dans les romans, et la troisième section analyse les conséquences du fait de considérer les gens comme “l’Autre”.
Mots-clés : Africains, Asiatiques, Différences, Européens, L’Autre,
LAVRADOR, Benvinda Maria da Silva Caldeira
Résumé: Bien qu’ayant cédé à l’hégémonie linguistique de la langue officielle portugaise, l’écrivain mozambicain Mia Couto fait preuve d’une créativité historico-identitaire non négligeable. Si d’une part il a conquis une projection internationale notable en écrivant en langue portugaise, il cherche d’autre part à restaurer une identité linguistique communautaire. En effet, dès la publication de son premier livre de poèmes intitulé Raiz de Orvalho, en 1983, son écriture s’impose rapidement par la réinvention linguistico-littéraire au niveau sémantique, lexicale et syntaxique enrichissant ainsi la langue portugaise, en particulier, et la littérature lusophone, en général. Ainsi, en s’appropriant la langue de l’autre pour lui donner un caractère sui generis, l’écrivain utilise le discours fictionnel comme une forme de contre-pouvoir.
Mots-clés: Mia Couto, mozambicain, littérature, prose, écriture, originalité
Abstract: Although he has given in to the linguistic hegemony of the official Portuguese language, the Mozambican writer Mia Couto has shown considerable historical-identitarian creativity. While on the one hand he has achieved considerable international prominence by writing in Portuguese, on the other he is seeking to restore a communal linguistic identity. Indeed, from the publication of his first book of poems, Raiz de Orvalho, in 1983, his writing quickly established itself as a linguistic-literary reinvention at the semantic, lexical and syntactic levels, enriching the Portuguese language in particular and Lusophone literature in general. By appropriating the language of others to give it a sui generis character, the writer uses fictional discourse as a form of counter-power.
Key-words: Mia Couto, mozambican, literature, prose, writing, originality